Ombouw Eindhovenseweg kan eindelijk beginnen

Nu de nieuwe verbinding N69 (tussen de Luikerweg bij Valkenswaard en de A67 bij Veldhoven) nagenoeg klaar is, is eindelijk het moment daar om te beginnen met de lang gewenste ombouw van de Eindhovenseweg. Op 5 oktober 2021 heeft de gemeenteraad unaniem een historisch besluit genomen over de financiering van de ombouw en het eerste deel van het ontwerp.

Wij zijn als VVD Waalre bijzonder verheugd met deze ontwikkeling. Eindelijk kunnen we stappen zetten naar een veiligere en leefbaardere omgeving en een broodnodige opknapbeurt van het centrum van Aalst. De zeer forse investering van 15 miljoen euro die voor de ombouw gevraagd wordt vinden wij dan ook gerechtvaardigd. Daarbij willen we wel de vinger strak aan de pols houden en de financiële situatie en risico’s nauwgezet in het oog houden.

Een belangrijke vraag die bij de besluitvorming nog voorlag was de maximumsnelheid op de Eindhovenseweg. Alhoewel de raad eerder had besloten om deze op 50 kilometer per uur te houden, ontstond in een laat stadium toch weer discussie over de oudere wens om deze terug te brengen tot 30 kilometer per uur.
De VVD heeft er twijfels over of dit in de praktijk wel resulteert in een veiligere situatie, of dat alleen een stukje schijnveiligheid wordt gecreëerd. Om deze twijfels weg te nemen is uiteindelijk besloten tot een aanvullend onderzoek om, op basis van de laatste inzichten, te beoordelen of 30 kilometer inderdaad leidt tot een veiligere verkeerssituatie. Daarover zal de raad dan later alsnog een gemotiveerd besluit kunnen nemen.

Fractievoorzitter Daan Damen: “De aanpassing van de Eindhovenseweg is een mogelijkheid die zich maar één keer aandient. Daarom zien wij zeker nog de meerwaarde van een aanvullend onderzoek naar een 30 kilometer zone. Daarmee kunnen we, met het oog op de zeer forse investering, voor onze inwoners zeker stellen dat de ombouw straks het best mogelijke resultaat heeft en dat veiligheid en leefbaarheid optimaal verbeteren.”

Op de nieuwe Eindhovenseweg zal in ieder geval een verbod worden ingesteld voor doorgaand vrachtverkeer van de A67 richting Valkenswaard, met een fysieke barrière voor vrachtwagens en een keermogelijkheid. Er zal nog onderzocht worden of dit verbod verbreed kan worden tot doorgaand vrachtverkeer langs andere routes door Aalst en Waalre. Op aandringen van de VVD zal bij dit onderzoek met name ook gekeken worden naar de mogelijkheden tot handhaving van zo’n verbod en de financiële implicaties daarvan.